Harley-Davidson New York

bagger
2016 modellen av Road Glide foran et stort fotografi av New York by night.

Når man først befinner seg midt i «The Big Apple» må man jo bare en tur innom Harley-butikken på Manhattan.

Butikken ligger i Soho-området nærmere bestemt 376 Brodway. Da vi svingte innom på en lørdag ettermiddag, i slutten av septemper, var det få mennesker i butikken. Det var dessverre også få sykler på utsiden, men det blir jo aldri kjedelig i en slik butikk

IMG_2127
Utsiden av buikken sett fra Brodway.
IMG_2128
Første etasje med klær og Spinn-off produkter.

Butikken har to etasjer. For det meste klær og spin-off produkter i første etasje, med en og annen utstilt sykkel innimellom. Nede i kjelleren derimot var det flere sykler. De fleste 2016 modellene skinte i all sin prakt. Da vi var innom var det kun nye sykler i butikken. Jeg spurte heller ikke om de hadde brukte sykler, eventuelt om de har en egen avdeling for slikt. Butikken er stor og har godt utvalg i klær og kjøreutstyr. Jeg fikk med meg en t-skjorte og en caps i kofferten hjem.

Underetasjen med årets modeller.
Underetasjen med 2016 modellene.

Nå er det over to år siden jeg var i USA sist. Jeg har aldri før vært i New York, og det slo med at det var få motorsykler å se da vi trasket gatene på Manhattan. Det som kanskje var enda mer skuffende var at det var svært få Harleyer. Da jeg kjørte Route 66 i 2013 var det heller omvendt. Av de syklene vi så den gang var 90 prosent Harley.

Utleie

Det er kanskje verdt å merke seg at det går an å leie sykler herfra. Å kjøre midt inne i gryta er kanskje ikke så spennende. De fleste veiene er enveiskjørte og trafikken er et kapittel for seg. Men det kunne jo kanskje vært et godt utgangspunkt for en tur ut av Manhattan.

Byen som aldri sover

Nå skjønner jeg hva som menes med uttrykket «The city who never sleep». Denne byen har alt. Liv å røre på et hvert gatehjørne. Vi tilbragte en uke i byen. Vi bodde i Chelsea, hvilket var perfekt. Har var det kort avstand  til det meste. Vi fant ut etter hvert at det var enklest å forflytte seg med undergrunnsbanen. Selv om denne kanskje ikke er like effektiv som i London og Paris var det en effektiv måte å forflytte seg på. Å ta Taxi eller buss kan by på utfordringer med tanke på kø.

Spisestedene ligger nærmest på rekke og rad, og etter denne turen er jeg usikker på om kjøredressen passer. Legger ved noen bilder av byen generelt så kan dere se hva vi opplevde.

Downtown Manhattan
Downtown Manhattan
Brooklyn Bridge
Brooklyn Bridge
The Chrysler building
The Chrysler building
Undergrunnsbanen ved Chelsea.
Undergrunnsbanen ved Chelsea.

newyork-8

Det er folk overalt, men vi opplevde undergrunnsbanen som effektiv.
Undergrunnsbanen

newyork-43

Central Park
Central Park

newyork-3

Dowtown Manhattan, sett fra Empire State building.
Dowtown Manhattan, sett fra Empire State building.
Flatiron Building
Flatiron Building

newyork-35