Liten, sort og spennende

Hva er det som er liten sort og veldig spennende på svingete veier? Svar= Sportster Forty-Eight. Selv om jeg best liker de store og tunge er det spennende og kjøre noe lett av og til. I dag var jeg på Harley Davidson Vestfold og prøvekjørte en Sportster.

Selv om den er sort skinner den jo. I høstlige omgivelser tar den sorte Sportsteren seg godt ut i veikanten.
Selv om den er sort skinner den jo. I høstlige omgivelser tar den sorte Sportsteren seg godt ut i veikanten.

 

Denne sykelen er en del av Dark Custom programmet til Harley. Jeg er en av dem som liker og pusse krom, men må likevel innrømme at Dark Custom-serien er spennende.

Jeg ar hatt Sportster tidligere og synes den gamle 89-modellen var ok å kjøre. Opp gjennom årene har jeg kjørt noen nyere Sportstere også uten å bli riktig frelst, men denne ble jeg oppriktig glad i. Sittestillingen er komfortabel selv om sykkelen er liten. Fothvilerne sitter langt nok fremme, og med mine 180 centimeter må jeg strekke meg litt fram til styret, hvilket jeg foretrekker.

hd-15-Edit
Speilene under styret var litt uvant til å begynne med, men dette venner man seg raskt til.

Sportsteren er lett, men sammenliknet med andre merker er den tung. Likevel føles det ikke som at man drar på nærmere 300 kilo. Den lystrer kjapt, men jeg tror svingegenskapene hadde blitt enda mer spennede med et smalere fordekk. Et smalere fordekk kan kanskje bedre kjøreegenskepene på svingete veier, men det ville tatt brodden av look-en.
De blanke sorte detaljene løfter designet, og av en eller annen grunn føler jeg at Forty-Eight har et noe mer ungdomlig preg.

Vi må vel stikke fingeren i jorden å innrømme at de fleste Harley-eiere er noe tilårskommende, og kanskje disse syklene kan bidra noe til rekrutetringen.

Gradestokken viste fem grader da jeg trillet den lille sorte ut av butikken. Ikke akkurat innbydende. Heldigvis var solen på min side og gjorde sitt for at det ikke skulle bli for ubehagelig. Det tok heldigvis litt tid før jeg kjente kulden i fingrene, og det sier seg selv at turen ikke ble så lang. Men morsom ble den.

Svinger

Skaselfil man først prøve en Sportster er det på svingete veier den hører hjemme. Siden temperaturen ikke var på min side var det viktig å komme raskt av E18 og ut på landevei. Valget falt på 305 opp mot Kodal. Denne strekningen har litt 60-sone i starten, men etter hvert kan man tømme eksosen fra Jekyll & Hyde anlegget. Hvilket ikke er originalt, men gir motoren den lyden den fortjener. Det regulerbare eksosanlegget er på mange måter genialt, men på denne sykkelen ble det litt masete med ventilene helt åpne.

De 67 hestene i denne motoren sparker godt fra, og med det gode dreimomentet er sykkelen raskt ute av svingene. Haugland på HD-Vestfold mener at det med et Stage 4 kit lett kan tas 97 hester ut av denne motoren, hvilket ville vært spennende. Skulle jeg hatt en sykkel for å se bra ut på, og til korte turer på svingete veier ville trolig valgt en Forty-Eight.