Konvertitten har konvertert

ny_ducati
Valget falt denne gang på en helt ny sykkel. Etter hele 67 kilometer på telleren må jeg si meg svært fornøyd.

Etter mange år med amerikanske jernhester var nå tiden moden for å tenke nytt. Fra de gamle klassiske, solide, tradisjonelle og overdimensjonerte sliterne har jeg nå gått helt andre veier. Ja, jeg har faktisk endt opp i helt motsatt retning. Valget falt på italienske designlinjer og merket ble Ducati. Ny teknologi, lette materialer og en særegen design skal nå erstatte den gamle Harley-en. Ikke nok med det! Den nesten 20 år gamle amerikanske hoyen ble erstattet med en slitter ny sykkel.

ny_ducati_2
Hjelmsveisen er på plass.

Den gangen valget falt på Harley-Davidson var det fordi dette er sykler som er mer en bare motorsykler. De har sjel! Lyden, robustheten og vibrasjonen av en motor med stort volum gjør de amerikanske syklene til noe helt spesielt. Men, alt har sin tid.

I vår har jeg prøvekjørt flere sykler. Jeg har tidligere også hatt japsesykler, men de mangler noe helt vesentlig. De mangler sjel! Sjelen fant jeg derimot i Ducati. Med sine V-twin motorer har de lyd, og du kjenner at du sitter rett over en motor på 1200 kubikk og 160 hester. Den rister riktignok ikke like mye som en Harley, men du kjenner likevel at den går.

Til å begynne med fascinerte tanken om den nye Multistrada Enduro meg, men jeg prøvde både den og Multistrada 1200s. Etter noen runder med meg selv, hvor jeg blant annen utelukket mye terrengkjøring, falt valget til slutt på Multistrada 1200s. En fantastisk sykkel med flere kjøremoduser, fantastisk kjørestilling og mulighet til å frakte en god mengde bagasje. Jeg tror jeg har funnet min nye sjelevenn.

ny_ducati_1Den italienske røde fant jeg på Løvaas motor i Holmestrand og plutselig slo det meg at dette har jeg gjort før. Altså hentet ut en helt ny sykkel hos Løvaas. For 34 år siden ventet jeg også i spenning i flere dager før jeg kunne rulle en helt spitter ny moped av butikken. Den var også rød. En Suzuki ZR 50. Dette var før mopedførerkortets tid og jeg husker selgeren spurte meg om jeg visste hvordan jeg skulle kjøre. Jeg hadde selvsagt kjørt moped en god stund allerede og var den gang mest opptatt av å komme meg ut på veien. Det var vel litt sånn i dag også.