Fikk omsider fikset knekt nøkkel

I høst greide jeg kunststykket å knekke nøkkelen da jeg skulle hente noe under sadelen. Tabben ble en kostbar affære.

Skjønt ikke så kostbar jeg fryktet. Selve nøkkelen måtte bestilles fra Ducati, og denne mener jeg å huske kostet 1600 kroner. Multistradaen er såkalt nøkkelfri (keyless), men for å åpne tanklokk og sadel må man fremdeles bruke en fysisk nøkkel. Hvordan jeg greide å knekke nøkkelen? Da jeg åpnet sadelen tenkte jeg det ikke var så farlig om nøkkelen sto i til jeg ble ferdig med mitt ærend under setet. Nøkkelen sto i så lenge at jeg rett og slett glemte den, og i forbindelse med at jeg skulle kjøre noe helt annet veivet jeg underarmen mot nøkkelen, og vipps der knakk nøkkelen.

previous arrow
next arrow
Slider

Heldigvis var det ikke noe problem å få den brukne nøkkelen ut av låsen. Med en tang fisket jeg restene av det som en gang var en nøkkel ut. Men, det er ikke så lett å bare bestille en ny. Den fysiske nøkkelen må også slipes til, hvilket må gjøres hos en låsesmed. Dette kostet ikke allverden, men likevel. Etter låsesmeden har satt sitt preg på stålet må nøkkelen programmeres. Dette må naturlig nok et godkjent Ducati-verksted gjøre. Hos Løvaas var det i dag rimelig travelt, mange skal hente sine vinterlagrede doninger, og i følge selgeren er det nå ikke brukte sykler å oppdrive i butikken. Programmeringen tok ikke lang tid, og jeg er takknemlig for at de kunne kjøre det i dag hvor de hadde så mye å gjøre. Takket være god service og nye 500 kroner som byttet eiere kan jeg nå kan igjen kjøre rundt med bare en nøkkel i lomma.

I perioden nøkkelen var brukket kjørte jeg rundt med selve masterkeyen. Hvis jeg har forstått det riktig er dette ikke så smart. For hvis man mister denne er man virkelig ute å kjøre, eller kanskje ikke når jeg tenker meg om.

Tåke

Planen var at jeg skulle kjøre til Løvaas og få dette ut av verden tidlig på dagen, men jeg måtte ta noen vikartimer og kom meg ikke av gårde før på ettermiddagen. Kanskje like greit. For i dag morges lå tåka tjukk og det var ikke akkurat noen trykkende varme. Da jeg omsider var klar for å kjøre til Holmestrand var tåken fremdeles ikke lettet. Sju grader er ikke veldig varmt, men det er jo heldigvis ikke langt fra Horten til Holmestrand.

Ny bukse

Siden jeg trenger en ny kjørebukse tok jeg like greit også en tur til Sem hvor Hof MC nå ligger. En skikkelig rotete butikk, men her selger de rimelige kjøreklær. Jeg har i dag en Jofama jakke som jeg er svært fornøyd med, og tenker at jeg kanskje burde kjøpe buksen som hører til. På Hof MC er den vesentlig rimeligere enn andre steder jeg har sjekket på nett. Bakdelen er at innehaveren av butikken ikke hadde den inne. Han har visstnok et eksemplar på vei inn og jeg håper den kommer til uka.

Merker at sesongen er i gang

Det er så utrolig deilig at man nå kan tenke at sykkelen er et alternativ til bil nummer to. I helgen skal min yngste spille håndballturnering i Vestfossen, mens jeg har planer om å filme NMCU Vestfolds kortesje på lørdag. Etter filmoppdraget får jeg noen svinger opp og ned til Vestfossen. Ah…. Livet smiler.