Etter tre fantasiske sesonger gir jeg nå omsider slipp på min røde følgesvenn.

20.000 vakre kilometer vil bli husket i all overskuelig fremtid. Multistradaen er solgt, og i dag signerte jeg kontrakt på ny sykkel.

Da jeg i 2016 kjøpte Ducati hadde jeg egentlig lyst på Enduro-versjonen. Etter mye fram og tilbake tenkte jeg at det mest sannsynlig ikke ble så mye gruskjøring. Jeg har egentlig hele tiden angret litt på valget, selv om jeg har vært strålende fornøyd med denne allsidige italieneren.

Problemfritt

Det har vært et par recalls, uten at det har vært noe problem. Første gang byttet de låsene til sideveskene, og varmehåndtakene. Andre gang byttet de en kjøleslange og stemplene i bremsekalliperne foran. Dette er blitt byttet uten noe dramatikk hos Løvaas motor i Holmestrand. På 20.000 km har det blitt noen dekkskift. Forrige sett var Pirelli Diablo Rosso 3. De er mykere og skal ha bedre feste, spesielt på tørr asfalt. Disse dekkene var ikke jeg helt fornøyd med på vått føre. Ved to tilfeller fikk jeg ufrivillige bakhjulsslipp, hvilket han oppleves som ubehagelig. Før ny eier nå overtar har det røde monsteret fått nye Pirelli Angel GT igjen, hvilket jeg håper ny eier vil bli fornøyd med.

Smaken av grus

I løpet av de tre årene jeg har hatt sykkelen har det blitt noen avstikkere på en og annen grusvei, hvilket har vært udramatisk. Etter et gruskurs med Pål Anders Ullevålseter kjente jeg derimot at dette vil jeg oppleve mer av. Det går an å kjøre på grus og stier med en Multistrada, men det er ikke ideelt. Derfor velger jeg å bytte nå.

previous arrow
next arrow
Slider


KTM 790 Enduro

Jeg fant ut at Multistrada Enduro, KTM 1290 og BMW GS blir for stort og tungt. Jeg har lett lenge og kommet fram til at KTM 790 Enduro må være det beste alternativet. Den er vesentlig lettere enn de nevnte, og har i tillegg til ekstreme offroad-egenskaper et veldig lavt tyngdepunkt. Det eneste drawbacket med denne er at den først kom på markedet i år. Det vil si at jeg kun har prøvesittet den, og vi får håpe at den tilsvarer forventningene. Den er rost opp i skyene av MC-journalister rundt om i verden, så vi får håpe de har rett.

I dag var jeg innom CBP i Skien for å se den i virkeligheten. Førsteinntrykket så langt er veldig bra. Sittestilling og høyde er slik som forventet. Det eneste jeg lurer på nå om det er kvikk nok. Multistradaen sparket godt fra seg med sine 160 hester. Denne har kun 95, men så er den vesentlig lettere da.

One Comment

  1. Tor Erik Kristiansen

    Liker du å kjøre grus, og ikke minst kommer du til å kjøre mer grus enn tidligere, vil du raskt finne ut at de 95hestene er mer enn nok.
    Gratulerer med valget og lykke til med ny sesong. ??

Comments are closed.