På jakt etter grus

Nyvinningen er morsom å kjøre på asfalterte veier, men det er jo ikke derfor jeg byttet sykkel. De siste dagene har jeg speidet etter grusveier i nærheten.

Grusveier er det dessverre ikke flust av i Vestfold, og i hvert fall ikke veier som gir særlige utfordringer. I dette landet er det per definisjon ikke lov til å kjøre i terreng uten spesiell tillatelse. Mange grusveier er private, og mange er låst med bom. Jeg har funnet noen, men de er relativt korte og ikke spesielt krevende. Jeg skulle gjerne sett en Facebook-gruppe eller liknende som ga en oversikt over grusveier man kan kjøre på. Bare det blir litt varmere i været skal jeg begi meg ut på noen utflukter utover fylkesgrensa, men jeg trenger fremdeles tips over hvor en en nyfrelst gruskjører kan få noen utfordringer. Har du noen tips på strekninger hadde det vært fint om du kunne gi deg tilkjenne i kommentarfeltet nedenfor.

Jeg skulle gjerne sett at gradestokken hadde nådd noen flere streker på plussiden, men det blir stadig bedre. Etter litt justering har jeg fått varmehåndtakene til å fungere bedre. Stusser litt over hvordan verkstedet i Skien har valgt å plassere bryteren på styret. Den var plassert slik at du ikke hadde sjanse til å se lysindikatoren uten å måtte legge deg flat på tanken. Det tok meg to minutter på finne en bedre plassering, selv om bremsevæske-beholderen er litt i veien.

I går var jeg ute noen timer på jakt etter egnet terreng for mine knastedekk, og jeg fant noe. Blant annet fikk jeg noen kilometer på grus opp til Merkedammen i Ramnes. Det er helt fantastisk å reise seg opp på fothvilerne og leke seg på det løse underlaget. Foreløpig har jeg kun kjørt i offroad-modus. Har ikke eksprementert med å skru av Tracktion-controll eller ABS. Tror det er lurt å bli litt bedre kjent med sykkelen først. Når det er sagt føles det som dekkene sitter godt og jeg greier å få litt hjulspinn i svingene. Utrolig morsomt!

KTM-en har nå rullet cirka 50 mil, og det er cirka like langt til førstegangsservice. Den velger jeg å ta på Star Motor i Lierskogen. Må si at jeg ble litt overrasket på prisen, men det må jo til hvis man skal ha gjeldende garanti på sykkelen. Jeg spurte på verkstedet om «laggingen» som jeg omtalte i forrige innlegg. På Star synes de forklaringen til CBS om at motoren strupes som følge av at den skal være forberedt til Euro 6 kravene var litt underlig. Jeg fikk beskjed om at det er en recall på denne sykkelen. Et eller annet i tanken som må byttes. Mulig at det er årsaken, men Star lover at de skal se på saken. Så da setter jeg min lit til at dette er ordnet etter servicen jeg skal ha rett over påske. Akkurat nå sitter jeg og undrer på om jeg skal ta meg meg KTM-en på hytta i påsken. Burde vel greie noen kilometer på snø/is også, eller?

6 thoughts on “På jakt etter grus

    1. Takk for det. Har ikke mulighet første i juni, men henger meg muligens på en av de to siste.

Comments are closed.