1500 km med pur glede

Nå har jeg hatt KTM-en i snart halvannen måned og jeg må bare innlede med å si at jeg angrer ikke på valget.

790-en med Touratech-veskene på. Bildet er tatt i Horten foran den gamle flyhangaren.

Foreløpig har det kun vært mellom 7 -og 20 mil lange turer. Siden jeg bor der jeg bor er det blitt mest asfalt, men det har blitt noen mil på grus også.

Ettersom jeg blir bedre kjent trives jeg bedre og bedre i og over sadelen på denne sykkelen. Produktet i seg selv er jeg fornøyd med, men konseptet er nok litt prematurt. Etter jeg hentet sykkelen fra førstegansservice oppdaget jeg at cruisekontrollen ikke lenger var tilgjengelig. Jeg kjørte tilbake til verkstedet og mekanikeren fikk programmert cruisekontrollen på plass igjen. Det blir alltid en omvei på vei hjem fra slike verkstedbesøk, og på veien hjem oppdaget jeg også at jeg ikke lenger hadde quickshifter heller. Jeg sendte en mail til verkstedet som ba meg å komme tilbake for å legge denne inn igjen på nytt. Som sagt så gjort, men framme på verkstedet informerte den samme mekanikeren om at han hadde oppdaget denne feilen på flere sykler, og da han hadde forsøkt å rette denne feilen på en 790 Duke mistet sykkelen girindikatoren. Han gikk litt motvillig med å prøve på min, men ga det et forsøkt. Enden på historien ble at jeg kjørte fra verkstedet uten quickshifter. Mekanikeren mener jeg må vente på at de har fått rettet opp i programvaren til KTM.

På bildet over ser dere sykkelen med sideveskene på. Disse er «originale» produsert av Touratech og kjøpt hos forhandleren. De er store og praktiske for langturer, men sykkelen ble veldig bred over hekken. På Facebook fikk jeg mange kommentarer som foreslo myke vesker, noe jeg må tenke litt på. To av fordelene med alluminiumskofferter er at de er vanntette og låsbare. Det hender jo jeg har med noe foto/videoutstyr, og da er det greit å kunne låse koffertene. Foreløpig har jeg ikke kjørt så mye med veskene på, siden behovet ikke har vært tilstede. På de korte turene jeg har hatt med koffertene har jeg ikke merket at de har vært på. Koffertene rommer 45 og 35 liter, og jeg vurderer å investere i en vanntett bag som jeg kan plassere på bagasjebæreren over veskene.

Nå ser jeg fram i mot å få tid til en tur over til Sverige. Har planer om en to-tredagers tur på svenske grusveier. Foreløpig har det kalde været satt en stopper for det. Da jeg på fredag kjørte til verkstedet snødde det faktisk. På svensketuren har jeg planer om å campe ute under en Tarp. Da er det greit at det ikke er alt for kaldt.

Når det gjelder gruskjøringen blir jeg stadig mer trygg på egne ferdigheter og hvordan sykkelen oppfører seg. Nå gleder jeg meg ekstra til pinsen hvor jeg skal være med på Touratechs Adventure days. Da blir det kurs og mange kilometer på grusveier. KTM

3 thoughts on “1500 km med pur glede

  1. Hei, bruker selv Touratechveskene, og synes de er bra.. Et tips er å bruke kun den lille boxen på motsatt side av eksosen hvis du ikke skal ha så mye bagasje med. For å få den til å passe på motsatt side må en bare file litt på låsebraketten så den ikke hindres av sveisesømmen på toppen av festeramna…

Comments are closed.