Hjemmelaget er vellaget

På vei til bilskrotningen i Båstnäs. GBS-en har fått en perfekt plassering over instrumenteringen.

Å kjøpe en helt ny modell innebærer fordeler og ulemper. Det er blant annet ikke like lett å få tak i ekstrautstyr til helt nye sykler.

Når forhandleren ikke greier å skaffe feste til GPS-en får man ta saken i egne hender. Man får gjort mye med en skrustikke, baufil, en aluminiumsplate og en gammel krykke. Den gamle krykka brukte jeg ikke til GPS-holderen, men det kommer jeg tilbake til.

Jeg har kommet fram til at den absolutt beste plassering til GPS er over instrumenteringen på sykkelen. Da slipper man å fjerne blikket så langt fra veien når man skal manøvrere. 790 Adventure R kom, som sikkert de fleste vet, som ny modell i år. Da jeg hadde KTM-en på førstegangservice spurte jeg om de hadde original festebrakett for GPS. Svaret jeg fikk var at dette kunne KTM foreløpig ikke skaffe. Jeg forsøkte først å bestille en festebrakett av merket RAM på eBay, men denne ble for stor, tung og klumpete.

Festet før det fikk grunning og to strøk lakk.

Jeg har vridd hodet flere ganger for hvordan jeg kan få til dette på en god måte, og det enkle er ofte det beste. Jeg kom fram til at en enkel brakett i alluminium måtte bli tingen. Jeg bøyde platen med to vinkler. Jeg tilpasset med GPS-en og målte ut hvor jeg skulle bore hull. Alluminiumsplaten er festet med gjennomgående skruer (syrefaste) i platen som skal fjernes for å montere originalfestet. Braketten fikk to strøk med grunning og to strøk med silkematt sort lakk.

Måtte modifiseres

GPS-en ble montert på braketten før turen til Sverige. Plasseringen ble perfekt etter litt tilpassing, men det oppsto et problem. GPS-en vibrerte en del mens jeg kjørte, så da jeg kom hjem skrudde jeg braketten av igjen og ga den en gummiforing på midten mellom øvre og nedre del av braketten. Gummiforingen skar jeg ut av en strekkavlaster, slike man bruker på fortøyningstauene på båt, og skrudde den fast med en karosseriskrue oppe og en nede. Dette fungerte helt utmerket. Nå har GPS-en ingen unormal vibrasjon.

Punkteringsverktøy

Den gamle krykka fungerer bra som ekstra støtte.

Jeg har tenkt på det en stund nå. Hva om jeg punkterer langt inne på skauen? Jeg må sørge for at jeg har det jeg trenger for å reparere en punktering. Jeg har nå kjøpt utstyret jeg tror jeg kan få behov for i en slik situasjon. Dekkspaker, plugge-kit, slanger og kompressor. Nå kjører jeg foreløpig på slangefrie originaldekk og tenker jeg at det kan bli aktuelt å plugge dekket i første omgang. Holder ikke det er det bare å brette opp ermene og skru av hjul, få av dekk og sette inn en slange. På en eller annen Facebook-side fikk jeg en ide om å lage en støtte for å holde sykkelen oppe hvis hjulet må av.

Jeg har hele tiden tenkt vekt. Både med GPS-holderen og med verktøy/hjelepemidler. Støtten ble laget av nedre delen fra en krykke. Krykker er laget i eloksert aluminium og er svært lette. Det geniale med teleskopløsningen fra krykka er jo denne lett vil kunne brukes om terrenget er ulendt. Nå gjenstår det å finne en god løsning på hvordan jeg skal pakke verktøyet slik at det tar lite plass og ikke vil ligge å slå mot sykkelen.

Det er spennende og morsomt å lage slike ting selv. Hvis du har et spennende tips om slike ting, legg gjerne inn en kommentar med eventuell link nedenfor. Håper du likte denne artikkelen. Del gjerne med kompisene dine 🙂

previous arrow
next arrow
Slider