Tre musketerer på ukjente hester

Tenk deg å få leke så mye du vil en hel helg. Med hele hånda nedi godteposen. Bare kunne nyte, og la innrykkene sette seg.

Jørn Røsland er kjempefornøyd med at han fikk kjøre Indian FTR 1200 opp til treffet. En liten foto-shoot før nedstigningen mot Fyresdal.

Jon Helge satt seg på flyet fra Trondheim allerede torsdag, Jørn og undertegnede fikk også ryddet timeplanene på jobb fredag slik at vi kunne møte opp tidlig på CBP i Skien. Her fikk vi tildelt hver vår skinnende motorsykkel. Jon-Helge fikk beskjed om å kjøre en Honda Africa Twinn, Jørn fikk sitt største ønske oppfylt om å kjøre en Indian FTR 1200 Flat-Tracker, og jeg fikk utdelt en KTM 1290 Adventure S, ikke akkurat noe nedtur det heller.

Disse maskinene har vi fått låne en hel dag, og vi har fått ansvaret for å frakte de til Vrådal. Riktignok har vi fått en tidsfrist, men siden vi møtte tidlig fikk vi god tid til en fantastisk omvei om Treungen og Fyresdal. Værgudene viste seg også fra sin beste side denne helgen. Det ble tid til omvei, dekksparking og en liten lunsj på Meieriet i Fyresdal før vi rullet inn på plassen foran Straand hotell to minutter på fire. To minutter før tidsfristen. En helt fantastisk tur.

Erik Kjus forteller hvordan det er å kjøre Isle of Man

Etter en liten vask satte vi syklene fra oss. Det ble tid til en kanskje ikke så velfortjent øl, men samvittigheten plaget oss ikke nevneverdig. Litt senere på kvelden delte også Isle of man-pilot, Erik Kjus, noen tanker om idretten han bedriver. 190 kilometer i gjennomsnittshastighet på en runde av cirka 60 kilometer. Fascinerende!

– Snart åpner godtebutikken

Etter et vel planlagt førermøte lørdag morgen slipper jentene først til demosyklene.

– Ja, det glemte jeg å nevne. I år toppet arrangørene det hele med å invitere over 50 kvinnelige motorsyklister fra WIMA.

Så var det endelig vår tur. 82 motorsykler av ulike merker og fasonger sto nå klare for testkjøring. Hver prøvekjøring hadde en varighet på 30 minutter. I løpet av helgen ble det sammenlagt kjørt 1100 test-turer, hvilket tilsvarer cirka 33 000 kjørte kilometer. Ikke rart det kun var smil å se blant de som hadde tatt turen til Straand-hotell disse to dagene.

Husqvarna 701 Svartpilen ble kåret til juryens favoritt på lørdag. Folkets favoritt ble BMW GS 1250

Det er utrolig fascinerende å kunne gjøre noe slikt. Vi kjørte drømmesyklene, de kule syklene, og de vi kunne godt tenke oss å leke med. – Om jeg er mer sikker på hvilken sykkel jeg skal ha neste gang? Absolutt ikke! Hvilket jeg er glad for. Det finnes jo så mange spennende sykler, og det kommer jo hele tiden nye modeller. Men, jeg føler meg privilegert fordi så mange forhandlere lar meg slippe inn i godtebutikken og velge fra øverste hylle. Straand-treffet ble første gang arrangert i fjor. Da var det cirka 450 besøkende og omtrent halvparten så mange demosykler. I år regner arrangørene med at cirka 1500 mennesker var innom i løpet av helgen. Det må vel kalles en formidabel suksess.

Ikke nok med at dagen ble fylt med spennende opplevelser. Kommer du neste gang til Straand-treffet vil du få underholdning og spennende foredrag når du setter deg ned med en øl på kvelden. Kan det egentlig bli bedre?

Det ble prøvekjøringer også på søndag formiddag. Jeg kom helt ut av tellingen. Jeg husker rett og slett ikke hvor mange sykler jeg prøvde denne helgen, men en ting vet jeg. Jeg smilte fra øre til øre hele veien hjem sammen med de to andre musketerene.