– Hvorfor selges det så grådig mange store GS-er?

Er du en av de som synes BMWs GS/GSA ser litt gubbete og traust ut? Er du en av de som synes det er litt rart med disse de store sylindrene som stikker ut på sidene fra Boxer-motoren? Er du en som lurer på hvorfor det går så mange slike sykler på norske veier?

BMW GSA er en allsidig maskin du kan dra på langtur med. Den trives like godt på grus som på asfalt.

Jeg har alltid hatt respekt for BMW som motorsykkelmerke. Den tyske fabrikanten er kjent for å lage driftssikre motorsykler som er gode å kjøre. Hvis du fremdeles ikke har kjørt en er det kanskje vanskelig å forstå hvorfor det selges nye store GS-er i bøtter og spann.

For det er nemlig her hele hemmeligheten ligger. Hvis du liker å kjøre sykkel, mer enn hvordan den tar seg ut på gårdsplassen, da bør du prøve en. For komforten til BMWs GS og GSA er helt upåklagelig. Den helt spesielle dempingen foren (Telelever), med en ekstra støtdemper i midten, sørger for god stabilitet og sørger for at sykkelen ikke «stuper» ved hard nedbremsing. Det er viktig å understreke her at dette gjelder de store GS-ene. GS 850 er en helt annen sykkel med annerledes dempere og annerledes motor.

Med et slikt sett meg kofferter kan du pakke for ukesvis.

Jeg var denne uken så heldig å få låne en BMW R 1250 GSA av Speed MC i Sandefjord en hel dag. Det ble en fantastisk dag på Vestfold -og Telemark-veier.

Jeg har prøvd GS-er tidligere, men aldri så lenge av gangen. Førsteinntrykket av en GS eller GSA er at den er stor og tung, hvilket den også er. Den er føles stor og tung helt til du får den opp i fart. Da er alt glemt! Den store boksermotoren er ikke så høy, og selv om motorsykkelen er tung er tyngdepunktet lavt. A-en i GSA står for Adventure. GSA-en har stor tank (30 liter) og er fem centimeter høyere enn en ordinær GS. Den ser enorm ut forfra, men så snart jeg setter meg på og får litt fart tenker jeg ikke mer på størrelsen.

Sittestillingen er temmelig oppreist og vinkelen i kneet er cirka 90 grader. Det brede styret gir god følelse av kontroll og den store vindskjermen gir god beskyttelse mot vind. Jeg kan velge mellom fire kjøremoduser, og i det store digitale fargedisplayet finner du all tenkelig informasjon om sykkelen. Kjøremodusene du kan vele mellom er; Rain, Road, Dynamic og Enduro. De ulike modusene sørger for at motoren oppfører seg annerledes. Hardhet og forspenning på demperne endrer seg. I tillegg til at ABS-bremsene tilpasses underlaget. Disse modusene er nok også en god grunn til at mange velger en slik sykkel. GS-en er en allsidig sykkel du gjerne kan ta med på grusveier og annet dårlig underlag, i tillegg til at du kan dra unna mil etter mil på motorveier.

Vi må snakke litt om denne motoren. Konseptet er gammelt. BMW lanserte sin første motorsykkel med betegnelsen R 32 allerede i 1923. Denne hadde en to-sylindtert boxermotor. Siden starten har BMW vært tro mot konseptet og fortsatt å utvikle boksermotoren. Selv om den er stor, tung og bred har BMW ikke falt for fristelsen med å fjerne denne motoren fra produksjonslinjene. 2020-modellen jeg prøvekjører er på 1250 kubikk og har ShiftCam som gjør at motoren yter noe bedre på høyere turtall. Den yter 136 hester og har et dreiemoment på hele 143 Newtonmeter. Det høye dreimomentet gjør at sykkelen drar godt på lavt turtall, og man har ikke behov for å gire like mye som på mange andre sykler.

Allsidighet er nok hemmeligheten til at det selges så mange GS-er. Du kan ta den med ut på grusveier, kose deg skikkelig i svinger og dra unna mil på motorveien. Selv om den er stor og tung er den leken og morsom å kjøre. Dessuten har BMW et rykte som sier at de kan levere kvalitet og driftssikkerhet. Jeg greide 37 mil denne dagen og kunne fint kjørt lenger.