Automatgir på en Adventure-sykkel –hot or not?

Automatgir på en Goldwing er kanskje lettere å forstå enn automatisk giring på en Adventure-maskin. Honda Africa Twin er en motorsykkel i denne kategorien hvor du slipper å gire selv. Du får den med vanlig gir, men det er solgt forbausende mange med DCT (Dual Clutch Transmision) girkasse.

Med sidekofferter og en toppboks kan du pakke for uker på veien.

Siden 2009 er det i Europa solgt over 100.000 Honda-er med automatgir, og stadig flere nordmenn følger trenden.

Jeg var så heldig å få låne et eksemplar av Hondas nye CRF 1100 Africa Twin Sport mens jeg hadde min egen sykkel på service hos CBP i Skien. Jeg har kjørt den forrige versjonen (CRF 1000), og synes det er en fin sykkel med mange gode egenskaper. Med litt kraftigere motor får du nå litt mer skyv gjennom svingene, og en herlig sykkel du kan ta med på de veiene du måtte ønske. I tillegg til en større motor har Honda slanket årets modell med fem kilo. Den store tanken på 24,8 liter sørger for en rekkevidde på cirka 50 mil.

Honda Africa Twinn har høy bakkeklaring. Noe som gjør at setehøyden er på hele 85 centimeter.

Honda Africa Twin er en høyreist maskin og egner seg ikke for de korteste av oss. På grunn av den høye bakkeklaringen er setehøyden er på 85 centimeter. Sittestillingen er oppreist. Knevinkelen er cirka 90 grader og med det høye og brede styret får du følelsen av god kontroll.

Den to-sylindrede motoren (parallell-twinn) yter nå 102 hester og har et dreiemoment på 105 Newton-meter. Den gir fra seg lite vibrasjoner og trekker godt gjennom hele registeret. Sammenliknet med andre sykler i denne klassen –som har høyere dreimoment– trekker denne overraskende godt på lavt turtall.

Så var det denne girkassen da. I tillegg til den automatiske giringen kan du gire «manuelt» med knapper på venstre side av styret. Når det gjelder automatgiringen kan du velge mellom to programmer. Med vanlig «Drive» girer sykkelen veldig raskt og sørger for lavt turtall og god kjøreøkonomi. Programmet «Sport» likner mer på min kjørestil. Jeg synes til å begynne med at det er veldig uvant og ikke ha en clutch-hendel på venstre side, men etterhvert synes jeg det faktisk ikke er så ille. I Sport girer sykkelen nesten som forventet. Hvis jeg ønsker mer kontroll det det bare å bruke opp/ned-bryterne. Med litt trening funker dette veldig bra.

Det nye fargedisplayet er delikat og gir deg all tenkelig informasjon om motorsykkelen.

Africa Twin er en Adventure-maskin i samme klasse som blant annet Ducati Multistrada Enduro, BMW GS/GSA, Triump Tiger og KTM Adventure. Sammenliknet med disse har den litt mindre effekt, men er likevel en fullverdig Adventure-maskin. Honda er kjent for sin driftssikkerhet og dette er virkelig en motorsykkel du kan reise på ekspedisjon med.

Det nye fargedisplayet er delikat og gir deg den informasjonen du måtte ønske om sykkelen. For å betjene sykkelens funksjoner må jeg forholde meg til svært mange knapper. Dette er ikke ideelt i starten, men når man blir kjent med alle knappenes funksjoner er selve betjeningen intuitiv.

Jeg kan justere dempingen i fire trinn; Soft, Mid, Hard og Off-Road. Du finner også en User-mode for finjustering. Du kan også justere forspenningen på demperen bak, men da må du stå stille.

Jeg liker best de hardere kjøremodusene, men Soft fungerer også til cruising i bynære strøk.

Nye Africa Twin trives godt i svinger og fungerer svært godt på grusveier. Jo dårligere veien er desto mer trives jeg i sadelen på denne. I høyere hastigheter sitter du godt beskyttet mot vind, og du kan manuelt justere høyden på vindskjermen.

Bremsene er upåklagelige. Foran er motorsykkelen utstyrt med to stk. flytende 310 millimeter skiver. Bak finner vi en skive som måler 256 millimeter.

Som standard leveres denne sykkelen med 12 V uttak og varme i håndtakene. Sistnevnte burde være standard-utstyr på alle motorsykler som selges i Norge.

Jeg kommer nok ikke til å velge en motorsykkel med automatgir med det første. Når det er sagt er jeg likevel positiv til hvor godt denne girkassen fungerer. Selv uten clutch og girshalter er det likevel morsomt å kjøre aktivt i svinger med CRF-en.