Caferaceren Honda CB 1000 R

Utseende minner kanskje mest om en caferacer, men denne motorsykkelen har mye mer enn et bra utseende. Honda CB 1000 R er en svært potent motorsykkel som passer til de aller fleste. 

Caferaceren i vakre Telemark-omgivelser.

Setehøyden er på beskjedne 83 centimeter og med mine 180 centimener har jeg lett bøyde knær når jeg planter helene godt ned i asfalten. Sittestillingen er lett fremoverlent. Knevinkelen er relativt spiss og kjørestillingen innbyr til aktiv kjøring. Med lavt tyngdepunkt og kun 212 kilo, inklusiv olje, kjølevæske og bensin, er dette en lettkjørt motorsykkel som gir kjøreglede i bøtter og spann.

Jeg fikk æren av å kjøre denne Honda-en på svingete og tørre veier i Vestfold og Telemark, og gliset under hjelmen kom rett etter første sving. Den potente rekkefireren summer pent ved lavt turtall, men når du vrir godt i høyrehåndtaket kommer råskapen. Lyden av 145 hester som vil ut å leke er ikke til å ta feil av. Her har vi med en liten råtass å gjøre.

Akselavstanden er 1445 millimeter og vinkelen på forstillingen (stuket) måler 25 grader. Hvilket vil si at den er svært leken i svingene. Den lystrer rask på nedleggskommando og tar deg trygt gjennom hele svingen. Stuket, det 17 tommer store forhjulet og det relativt lave styret, gir en sittestilling hvor du henger litt på styret. Krappe svinger i nedoverbakker gir enkelte ganger en følelse av at kroppen vil over sykkelen. Dette er ikke Honda alene om, og det blir raskt enklere å takle denne situasjonen når du blir litt bedre kjent med sykkelen.

CB-en er utstyrt med en stålsrørsramme og en enarmet svingarm. Ramme, svingarm og riktige støtdempere gjør at sykkelen er stiv og fin i svingene. Foran finner vi en opp-ned-gaffel fra Showa. Bak finner vi en Monoshock-demper av samme fabrikat hvor forspenningen kan justeres i 10 trinn, og har i tillegg trinnløs innstilling for hardhetsgrad. 

Motoren er kraftfull, men likevel sivilisert. Den firesylindrede rekkemotoren på 1000 kubikk har et godt skyv gjennom hele registeret, men råskapen kommer når man først får litt turtall. 145 hester hiver deg brått forover dersom du ber om det. Testsykkelen er utstyrt med en quickshifter som fungerer svært bra. Girkassen er tight og fin, men i starten føles det som det er litt lang avstand mellom girene. Dreimomentet er på 104, 7 Nm, og sammen med en fornuftig utveksling kan man fint ligge på femte eller sjette gir i de fleste svinger. Du vil alltid ha litt å dra på med gjennom kurven.  

For å stoppe caferaceren har Honda utstyrt denne med flytende doble skiver på 310 millimeter foran, hvor hver av skivene knippes av to kalipere med fire stempler. Bak finner vi en finner vi en 256 millimeter skive som har en kaliper, med to stempler.

Instrumenteringen er enkel, men du finner det meste av relevant informasjon. Den har fire kjøremoduser, Standard, Rain, Sport og en modus hvor du kan sette opp sykkelen slik du ønsker.

Eksemplaret jeg kjørte var lakkert i Hvit Perlemor med deksler i børstet aluminium. LED-lysene -spesielt foran- skiller den fra mengden, i tillegg til at det gir svært godt lys. 

Etter nesten 60 mil i sadelen på denne sykkelen sitter jeg igjen med svært gode minner. Skulle jeg hatt en sykkel til i garasjen å vise fram kunne det godt vært en Honda CB 1000 R. Helst da i Hvit Perlemor. Det er ikke lett å pakke for langtur på denne caferaceren, men det vil ikke si at den er uegnet til langkjøring. Selv om du ikke får med deg mer enn tannbørsten sluker du lett 30-40 mil på denne i løpet av en dag. 

Tekniske data:

Motor: 998 ccm Fire-sylindret i rekke

Effekt: 145 hk

Dreiemoment: 104,7 Nm

Ramme: Stålrør

Fremdrift: Kjede

Demper foran: Showa SFF-BP USD

Demper bak: Showa Monochock

Bremser foran: Tokico 2x 330 mm 4 30 mm stempler

Bremser bak: Tokico 220 mm 2 stemler

Dekk framme: 120/70 ZR/17

Dekk bak: 190/55 ZR/17

Akselavstand:1445 mm

Tørrvekt: 212 kg

Sittehøyde: 83 cm

Tank: 16,28 liter

Pris: 224.990.-