Oppgradering har gjort den mer moderne

Kawasakis 2020 versjon av Z 900 ser kanskje ikke vesentlig annerledes ut enn sine eldre søsken, men oppdateringene er tidsriktige og har gitt sykkelen et skikkelig løft. Den har fått ny LED-belysning og instrumenteringen er nå en delikat TFT fargeskjerm hvor du finner all tenkelig informasjon.

previous arrow
next arrow
Slider

Testsykkelen, som var en Performance-utgave, ble levert av Monsterbike i Drammen.

Kawasaki Z 900 er leken og spennende. Den føles lett og man fatter raskt hva denne sykkelen egner seg best til. Den liker svinger og gode nedlegg. Den er lettkjørt og man trenger ikke lang tid til å bli kjent med sykkelen. De første kilometerne gikk rolig på grunn av helt nye dekk, men etter dekkene var kjørt inn var det ingen grunn til å holde igjen på nedleggene. Den velkjente firesylindrede rekkemotoren er silkemyk på tomgang og drar godt gjennom hele registeret. Ytelsen er på 125 hester og høyest dreiemoment får du ved 9500 rpm. For å oppnå miljøkravene har motoren fått en teknisk oppdatering. Den reagerer kjapt og kaster deg ut av svingene når du ber om det. Sykkelen er utstyrt med tre mapinger. Road, Sport og Rider. I sistnevnte kan du kalibrere sykkelen slik du liker den best. Jeg undrer meg litt over utvekslingen. Man trenger knapt å bruke første gir, og turtallet kunne etter min mening vært noe lavere ved høyere hastigheter. Uten at dette ville går utover bunndraget. Streetfighteren er ikke utstyrt med quick-shifter, men girkassen er presis. Sitteergonomien er god. Vinkelen i kneet føles riktig og det brede styret gir en svak fremoverlent sittestilling. Sadelen er passe hard og testsykkelen jeg har fått låne er utstyrt med solosete, ekstra vindskjerm og Acropovick slip-on potte. Sittestillingen i solosetet gir meg god kontakt med sykkelen og god støtte til baken. Etter litt justering av clutch og bremsehendler blir jeg lett fortrolig med bremsene. Foran stoppes sykkelen av to 300 mm skiver og to fire-stemplede calipere. Bak har den en 250 mm skive og en en-stemplet skive. Fabrikkoppsettet av demperne ga mine 90 kilo en behagelig reise og sørget for god kontakt med underlaget hele veien.

Kawasaki Z 900 er en leken og lett sykkel som mestrer de fleste forhold. Selv om modellen ikke er helt ny har den likevel fått de oppgraderingene som gjør den til en moderne motorsykkel. Prismessig ligger den midt på treet og du får mye kjøreglede for ikke alt for mye penger. Dette er en typisk ha-det-moro-sykkel som du også kan legge ut på lengre turer med, dersom du reiser lett og finner gode bagasjeløsninger. I tillegg til gode kjøreegenskaper ser den jo skikkelig rampete ut.

Tekniske data:

  • Motor: Firesylindret rekke, væskekjølt
  • Effekt: 125 hk
  • Dreimoment: 98,6
  • Ramme: Trellis, høy strekkfast stål
  • Dempere foran: 41 mm invertert, justerbar retur og forspenning
  • Demper bak: Horisontal Back-link, justerbar retur og forspenning
  • Bremser foran: 2 x 300 mm doble semi-flytende skiver, caliper m 4 stempler
  • Bremser bak: Enkel 25mm bølgeskive, caliper med 1. stempel
  • Setehøyde: 82 cm
  • Lengde: 2070mm
  • Akselavstand: 1455 mm
  • Vekt våt: 212 kg
  • Tankvolum: 17 liter
  • Dekk foran: 120/70 ZR17
  • Dekk bak: 180/55 ZR17
  • Pris: Z 900 162.990.-
  • Pris: Z 900 Performance 180.489.-