Vi tester brukte sykler

Ole-Andreas Isdahl, Eirik Garborg, Roar Tessem og undertegnede hentet lørdag ut hver vår brukte MC i Oslo. Syklene skulle testes og de perfekte veiene å teste på fant vi i Vestfold og Telemark.

Brukte, men ikke gamle: På veiene til og fra Vrådal fant vi passende svinger til våre testsykler.
Meg på en MW Augusta Turismo Veloce, Ole Andreas på en KTM 1290 Adventure, Roar på en Honda CRF 1000 Africa Twin og Eirik på den eldste men veldig fine BMW R 1200 GS. (klikk på bildet vis du vil se større versjon)

Det er mange gode grunner til å kjøpe brukt motorsykkel. At prisen er lavere sier seg selv, men ofte får du med en god del utstyr på kjøpet som du ellers måtte betale ekstra for dersom du velger å kjøpe ny MC.

Syklede ble hentet ut fra AMD, Oslo MC og Cross Centeret Snellingen. De fire syklene representerer Adventure-segmentet og tanken var å teste disse på norske svingete veier.

Ole-Andreas fikk kjøre en KTM 1290 Adventure, Roar en Honda CRF 1000 Africa Twin, Eirik en BMW R 1200 GS og jeg en MW Augusta Turismo Veloce 800.

Den eldste av syklene vi prøvde var GS-en. Denne var første gang registrert i 2012, og den nyeste i 2018. De hadde gått omtrent like langt (i underkant av 40.000 km). Resultatet av testene vil du snart få på mcavisa.no og senere en mer grundig versjon av testen i papirutgaven til MC-avisa.

En liten stopp og en matbit på Vindfjelltunet. Da maten var fortært hadde det stoppet å regne.

De perfekte testveiene fant vi opp til vakre Vrådal. For å komme dit må du først gjennom Vestfold som også har mange fine svinger om man leter litt. I Vrådal ble vi særdeles godt mottatt av Lars Arne Straand fra Straand hotell. Hotellet er per i dag stengt på grunn av Covid-19, men familien Straand vet råd. Fordelt på flere hytter fikk vi gode senger, spekemat og god drikke. Som om ikke dette var nok dukket Bjørn Richard Johansen og Liv Lønnum opp og bidro til særdeles godt selskap.

Dagen etter gikk turen videre til Dalen, Rauland, Rjukan, Jondalen, Kongsberg og hjem. Med unntak av en liten periode med regn over Hvarnes opp til Vindfjelltun viste værgudene seg fra en praktfull side.

Etter mange mange flotte mil på disse fine syklene kan vi med hånden på hjertet si at det er mye sykkel igjen dersom telleren har rundet 40.000 kilometer.