Gruskurs på Bjørkelangen

På kort varsel møtte mange til teknikk-kurs for Adventure-sykler på Bjørkelangen 16. mai. 

Bård Westbye ønsker velkommen til teknikk-kurs for Adventure-førere.

­- Vi la arrangementet ut på Facebook på mandag. Lørdag møtte 42 forventningsfulle motorsyklister opp her på Eksismoa Motorbane, forteller Bård Westbye. Han er grenleder MC i NMK Auskog-Høland. På grunn av Korona-situasjonen har det lenge vært usikkert om klubben kan arrangere slike kurs i år, men da myndighetene løsnet opp i reglementet ventet ikke Bård og de andre i klubben lenge. Bård forteller at de startet opp med slike kurs i fjor og han håper klubben rekker ett eller to kurs til før sommerferien, og to – tre kurs etter ferien.

Terje Gulbrandsen kjører en stor BMW 1200 GSA og var strålende fornøyd med kurset.

For oss om hadde kjørt en stund for å komme fram var kanskje ikke temperaturen ideell. Gradestokken oversteg aldri to-sifret, men det var fort glemt da vi først kom i gang. For min del var første post på programmet løst underlag på krossbanen. 10-15 centimeter med sand blandet med fin grus var det som møtte oss. Her skulle vi trene på svingteknikk og kjøring i oppover og nedoverbakke. Denne posten ble krevende da det rask ble store og dype spor i det løse underlaget. Etterhvert som jeg tør å tillate at sykkelen sporer litt hit og dit, mens du selv har blikket rettet langt fram. Dit du her tenkte deg. Går det bedre for hver runde. Etter en halv times tid her er det på tide å få av seg den tykke genseren under jakka. Ryggen er allerede våt av svette, men glisene sitter løst. En gang måtte jeg legge sykkelen ned, men den landet fint i det løse underlaget.

Anita Pedersen er Enduro-rytter og var med som instruktør og fotograf denne dagen.

– Dette er en ikke kommersiell virksomhet og alle instruktørene som er med stiller opp gratis. Derfor er er ikke prisen for deltakerne avskrekkende. Målgruppen vi ønsker å nå er gatemotorsyklister som har store Adventure-sykler. Gjerne helt uten erfaring med å kjøre på bane eller i skogen. Dette er også en ypperlig anledning for å kjøre i skogen på lovlig vis, sier Westbye.

Om du har knaster eller vanlige gatedekk kan du være med på disse kursene. Instruktørene har lagt lista lavt, og følger opp alle som deltar. De 42 motorsyklistene ble delt opp i grupper som øvde på ulike oppgaver. Alt fra helt grunnleggende svingteknikk og oppbremsing til fullt trøkk i Enduro-løypa. Etter noe tid på hver post rullerte deltakerne slik at de fikk være med på alle postene.

For min del ble høydepunktet denne dagen enduroløypa. Som du sikkert allerede vet er det ikke lov å kjøre i skogen utenfor vei. Her fikk jeg testet meg selv og KTM-en. Etter noen innledende runder ble farten stadig høyere og gliset under hjelmen stadig større. 

Jon Grevæg fra Spinnin Wheel var en av de som stilte opp som instruktør denne dagen. Han hadde også med seg demo-sykler og velmenende råd til hvordan du kan tilpasse sykkelen bedre til deg.

Du husker sikkert fra da du var liten hvor urettferdig det føltes når mor eller far ropte at du måtte inn for å spise, mens du var midt i leken. Slik føltes det da jeg måtte gi meg i enduro-løypa denne lørdagen.