Nye Ducati Multistrada V4 – viker fra DESMO-prinsippet

Multistrada betyr flere veier, og kanskje er Ducati nærmere en allround-motorsykkel enn noen sinne. Med et 19 tommer stort framhjul, enda bedre fjæringssystem og en motor som yter svimlende 170 hester har jeg tro på at dette blir en sykkel som selger godt på det norske markedet.

Selv om den utseendemessig ikke skiller seg vesentlig fra tidligere versjoner, er det lite under overflaten som minner om forrige utgave.

Ducati Multistrada V4
Kjente linjer, men likevel annerledes. Nye Multistrada fremstår som mer komplett enn noen gang.

La oss begynne med motoren. Den nye V4-en yter hele 170 hestekrefter og har et dreimoment på 127 Nm. Multistradas nye V4-motor har fått navnet Granturismo. Volumet er på 1158 kubikkcentimeter, og selv om den har to sylindre mer enn sin forgjenger, er motoren lettere og mindre. Den nye motoren er 85 millimeter kortere og 95 millimeter lavere enn 1260-motoren. Sistnevnte mål har ført til at motoren er plassert høyere i selve rammen, hvilket fører til 46 millimeter høyere bakkeklaring. Den nye V-fireren skal, ifølge CEO i Ducati-konsernet Claudio Domenicali, gi en mykere gange og gi jevnt bedre ytelse gjennom hele turtallsregisteret. 

Les testene jeg har skrevet her

1260-en var ikke noe sinke i trafikken, og ingen ting tyder på at nye Multistrada V4 heller vil være det. I tillegg til høyere ytelse har produsenten slanket hele motorsykkelen betydelig. Tørr veier nye Multistrada nå kun 215 kilo.

Langturmaskin:

Navnet Multistrada betyr «flere veier», hvilket Ducati hadde i bakhodet da de konstruerte versjon 1.0 i 2003. Og det er nettopp det Multistrada er; en langturmaskin som takler de aller fleste forhold. For å gjøre den enda mer langturvennlig har Ducati modifisert girkassen de bruker i Panigale V4, før de monterte den på Multistrada. Førstegiret har lavere utveksling, og sjettegiret har høyere utveksling. Førstegiret for å takle dårlig vei i lave hastigheter, og sjettegiret for å få ned turtallet på landeveien.

Sadelen skal være bedre polstret, og som ekstrautstyr vil du kunne få varme i baken, både foran og bak. I tillegg er tankvolumet nå på hele 22 liter. Produsenten hevder også at de har jobbet med motorsykkelens aerodynamikk. Noe som blant annet skal føre til bedre vindbeskyttelse for føreren.

Ducati Multistrada V4 med innebygd kartmodul.
Med en app på telefonen kan du få opp kart på TFT-skjermen.

Ducati Multistrada var i 2010 første adventure-sykkel ute med flere kjøremoduser, og disse har Ducati utviklet videre. Blant annet skal den nye ABS-en, som hittil også har tatt hensyn til hvor mye nedlegg du har på sykkelen, blitt enda bedre. Nye Multistrada har fått en helt ny fargeskjerm som betjenes med en joystick på venstre side. Via en app på telefonen kan du nå også få navigasjon inn på den nye skjermen. 

Nye Ducati er spekket med førerassisterte funksjoner. Cruisekontrollen er nå adaptiv, hvilket vil si at den avpasser farten til foranliggende kjøretøy. Den har også sensor bak som varsler føreren med et lyssignal i speilene for å fortelle at du har et kjøretøy i blindsonen. Sykkelen leveres med Viechle hold og dekktrykk sensor.

Setehøyden er originalt på 84–86 centimeter, men er du kortere i bena enn dette, kan den senkes ned til 81 centimeter. Er du lengre en gjennomsnittet kan også sykkelen heves til 87,5 centimeter. 

Ducati Multistrada har gjennom mange år vist seg å være en driftsikker maskin som takler de fleste forhold. Vi har trua på den nye modellen, og vi gleder oss veldig til å teste denne så snart det er sesong igjen. De første syklene er på plass i butikkene i desember.

Pris:

Multistrada V4: 289.000.-

Multistrada V4S: 299.000.-